"Skąd się biorą produkty ekologiczne" - projekt w grupie III
Okres przedszkolny jest etapem intensywnego rozwoju dziecka, jak również kształtowania postaw zdrowego stylu życia. Stąd szczególnie istotnym w tym wieku jest podjęcie działań edukacyjnych, które umożliwiają nabycie określonych umiejętności, a także przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno- zdrowotnych. Dlatego też Główny Inspektorat Sanitarny, we współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podjął działania w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej w placówkach przedszkolnych. Nasza placówka z wielka chęcią zaangażowała się w te działania. Opracowano ogólnopolski program edukacyjny pt.„Skąd się biorą produkty ekologiczne?” skierowany głównie do dzieci w wieku przedszkolnym. Ogólnym założeniem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych. W programie podkreślono także znaczenie prawidłowych zachowań związanych z konsumpcją, odżywianiem i higieną oraz niezbędnym ruchem. Podstawowymi narzędziami programu są: publikacja (podręczniki), animowany film edukacyjny oraz lekcje pokazowe. Zajęcia prowadzone są w oparciu o opracowany scenariusz zajęć dla nauczycieli, który stanowi podstawę merytoryczną do prowadzenia zajęć. W czasie zajęć poruszano kwestie potrzeby dotyczące profilaktyki zdrowego trybu życia, jej siły i sensowności, skutecznej komunikacji, jak również wzbudzania pozytywnej energii i motywacji do popularyzacji właściwych zachowań prozdrowotnych. Program edukacyjny, pt. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” zwrócił uwagę na potrzebę prowadzenia edukacji zdrowotnej wśród dzieci jak i rodziców i opiekunów.
Przedszkolaki z grupy III uczestniczące w programie realizowały go zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez koordynatorów powiatowych. Zajęcia edukacyjne zaplanowane były w taki sposób, aby dzieci mogły jak najpełniej skorzystać ze zdobytej wiedzy. W czasie zajęć prezentowano domową produkcję przetworów, pokazano technikę robienia przetworów, oglądaliśmy pracę młyna i piekarni, odbyły się również zajęcia ruchowe, propagowano zdrowy styl życia przez zabawy ruchowo - muzyczne, zorganizowano projekcje filmów związanych z tematyką żywności ekologicznej. Zapoznaliśmy się z uprawą ekologiczną, ekologicznymi ziołami, herbatami jak również miodem i grzybami. Podsumowując program edukacyjny pt.: „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” uważamy, że wzbudził wielkie zainteresowanie i ciekawość. Dodatkowo uwzględnia integrację całego środowiska biorącego udział w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Program ten daje dzieciom na ich poziomie i w ramach ich możliwości, bycia świadomym konsumentem. Ponadto poszerza i wzbogaca ich wiedzę na temat produktów ekologicznych oraz rolnictwa ekologicznego, kształtuje postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania zdrowotne, uczy umiejętności wyboru zdrowych, wartościowych produktów ekologicznych, propaguje zdrowy styl życia. Dzieci uczą się też ważnych nawyków higieniczno- zdrowotnych. Podkreślić należy, iż program był także inspiracją do realizacji wielu ciekawych inicjatyw w placówkach przedszkolnych, często z wykorzystaniem ciekawych dodatków.
Podsumowanie edycji skłania nas do zainteresowania się tematyka w przyszłych latach i poszerzenie działań poza murami placówki tak, aby przyszłe pokolenia również zaangażowały się w zdrowy styl życia.